4. klasser fra Rolighedsskolen opfører deres egen musikalske fortælling

Thy Sangskole er med i det nationale projekt De fire vinde, som er et samarbejde mellem Sangens Hus, Metropol og Det Kongelige Danske Musikkonsevatorium. Formålet er at lave flere samarbejdsprojekter om skabende processer med børn.

Den Blide Vind i Thisted er én i rækken af disse projekter, hvor forfatter Cecilie Eken og komponist Kirsten Juul Seidenfaden besøger skolerne, og i samarbejde med børnene skaber tekst og musik til historier fra hele verden, forfattet af andre børn rundt om i landet. Flere skoler har været i gang, blandt andet i Gentofte, Frederiksberg, Esbjerg og nu Thisted.

I Thy er det Rolighedsskolen i Thisted, der deltager i projektet. De opfører koncerten “Den blide vind”, der er fortællingen om Godwin fra Ghana, der frelser sin familie, da faren er kommet ud for en ulykke. Fortællingen, som består af både tekst og sange, er skrevet af eleverne i 4. klasse på Rolighedsskolen. De har arbejdet dybt med tekstarbejde og komposition i samarbejde med deres lokale musiklærer, og til sidst er komponisten Kirsten Juul Seidenfaden kommet for at sætte det hele sammen til en koncert og samlet fortælling.

Den 21. november er der urpremiere, hvor koncerten opføres to gange. Første gang er for resten af skolen og kl. 15. er der åbent for alle interesserede.

Vil du vide mere?

Vi vil rigtig gerne fortælle meget mere om Thy Sangskole, og hvad vi kan tilbyde kommunens skoler, børnehaver, virksomheder, institutioner, kor og alle andre med interesse for sang. Derfor: Ring eller skriv til os hvis du er lærer, pædagog, skoleleder, korsanger, musiklærer, virksomhedsleder, plejehjemsleder – eller hvis du bare er sangglad og vil vide mere :-)